Védelmi megoldások és összehasonlításuk.

Kérem engedje meg, hogy a következőkben, egy táblázat, és azt egy lentebb bővebben részletező leírás segítségével egy összehasonlítás keretében segítsek a jó döntésben. A váltózár beszerelés, a Diamond Block kormányoszlop-zár, a riasztók, és a GPS-es védelem, valamint a “trükkös” indítás, a rablásgátló és a mechanikusnak tűnő, de ennek ellenére sajnos elektronikusan blokkoló elektronikus “váltózár” kerül összehasonlításra. 

 

Védelmi megoldás

Áram

igény

Védelmi szint     (1-10)

    Havidíj

Beleszól

az autó villamos hálózatába

Van leadott kódja?

Teljes/Fél

megoldás

a Hybrid, Elektromos és Joystick váltós autóknál?

 
Váltózár Nincs 9     Nincs Nem Nincs

Sok Hybridnél teljes, elektromos és Joystick váltónál

nem

 

 

Kormány

oszlopzár

Nincs 10     Nincs Nem Nincs Teljes  
Riasztó saját távval Van 7     Nincs Igen Van Fél  

Riasztó az

autó gyári távjával

Van 5     Nincs Igen Van Fél  
OBD blokk Nincs 2     Nincs Nem Nincs Fél  
GPS-es “riasztó” Van 2     Van Igen Van Fél  

Trükkös indítás-

rejtett

kapcsoló

Nincs 1     Nincs Igen Nincs Fél  

Rablás

gátló

Van 7     Nincs Igen Nincs Fél  

Elektromos váltózár

 

Van 6     Nincs Igen Nincs Fél  

 

A védelmi megoldások közé próbáltam minden olyan eszközt és alkalmazást beilleszteni, amelyek léteznek sorozatgyártott megoldásként. Illetve azt/azokat is, melyek többek által is valós megoldások, de minimum nagyon hasznos védelmi kiegészítők (Pl: OBD tiltás).  Nem szerepeltettem olyan “egyedi” és szakmaiatlan megoldásokat, melyek kis darabszámban és leginkább csak a magyar piacon és annak műszaki káoszából adódóan léteznek, mint például az “itt-ott” “ezzel-azzal” letiltok valamit, és hidd el, hogy működik, mert már a haverom autójába is beszereltem és még két megrendelésem van rá… Nyitott vagyok és amennyiben meggyőző érveléssel bizonyított és megfelelő háttérrel rendelkező terméket hoznak “tudomásomra”, akkor a lista bővíthető. Hogy kik vagyunk, arról a Rólunk című oldalon, vagy IDE kattintva kaphat bővebb információt.

 

A kritériumokról:

  1. Áramellátási igény: Nagyon fontos tényező és nagymértékben befolyásolja a védelem állandóságát is! Egy elektromos, így áramellátást igénylő védelmi eszköz csak és kizárólag addig tudja ellátni a dolgát teljes hatékonyságával, ameddig a működését biztosított energiaellátás rendelkezésre áll. Sokan és sokféle, a védelemhez nem tartozó elektromos “kütyüt” is tesznek az autóba, ami csak tovább csökkenti, az autó energiaellátásához képest AMÚGY SEM TÚLMÉRETEZETT akkumulátorok teljesítőképességét. Nem beszélve az akkumulátorok természetes kapacitásvesztéséről és az “öregedésükből” eredő veszteségekről, de egy rosszul működő feszültségszabályozó is tarthatja folyamatosan alacsony szinten a kapacitást, és akkor még a hideg időszakok okozta extra terhelésről nem is esett szó. Egyszóval ott, ahol energiaellátásra van igény, és enélkül a védelem hatástalan, ott az ezzel kapcsolatos problémák is jelentkezhetnek, azokkal a megoldásokkal ellentétben, melyeknél egyáltalán nincs szükség semmiféle energiaellátásra. 
  2. Védelmi szint: Itt biztos kapok majd hideget-meleget, de úgy gondolom, hogy a mechanikus megoldások védelmi fokozata a legmagasabb. Nem csak a közbeszédben, de az interneten is számos olyan példa, videó található, mely az elektronikus védelmek kijátszásáról és megfejthetőségéről szólnak. Gondoljunk csak egy nagy port keltőre , amikor a közelítőkártyás kulcsok kijátszásáról mutattak be egy “kisfilmet”. Kisfilm 1 IDE kattintva. Kisfilm 2 IDE kattintva. A kódfejtő eszközök nem mai termékek és bár a riasztók kódja sem egyszerű, de megfelelő eszközzel és akarattal meg tudják oldani a kódolást. A mechanikus eszközök is hatástalaníthatók, de az a kérdés, hogy a tolvaj meg akarja-e kockáztatni azt, hogy lefüleljék? Ugyanis a mechanikus védelmek nem hatástalaníthatók számítógéppel és más, csendben működő eszközökkel sem. Ezeket szó szerint szét kell flexelni, hidegvágózni, kalapálni, mely folyamatok is csak azután kezdhetők el, hogy a tolvaj kiszedte a középkonzolt. Gondoljuk el azt a látványt, amikor egy kiszedett box mellett üti vágja, flexeli, kalapálja a tolvaj az autót… ezt nem kockáztatja a tolvaj! Ezek a hanghatások olyannyira nem megszokottak és “idegenek” egy lakóövezetben, vagy egy áruház parkolójában, hogy azonnal felhívja magára a környezet figyelmét. Hogy miért kapott a Trükkös indítás/rejtett kapcsoló 1-es biztonsági értékelést? Mert könnyen kifigyelhető és beazonosítható, hogy hová “nyúlkál” minden egyes indítás előtt a tulajdonos. Miért kapott 2-est a GPS-es riasztó? IDE kattintva olvashatja bővebben. Miért kapott “csak” 5-ös értékelést a gyári távirányítóról működő riasztó? Mert annak kiiktatásához egyetlen, egy esetleges szerviz-kapcsolattal megszerzett pótkulcs is elegendő és a gyári távirányító megnyomásával együtt nem csak az ajtók nyílnak, hanem a riasztó is kikapcsol. De egy utólagosan épített szerkezet is alkalmas a kikódolásra és hatástalanításra, KATT IDE. Miért kapott a Diamond Block kormányoszlop-zár 10-es értékelést? Olyan megoldásról van szó, mely az eddig ismert védelmi megoldások közül kiemelkedik védelmi szintjével és a számos, a mai autóknál igen lényeges tulajdonságával. Bővebben ITT olvashat róla.
  3. Havidíj: Fontos és nem mellékes tényező, hogy összességében mennyiért is kapja azt a bizonyos védelmet? Mennyibe is kerül egy szinte havonta semminek sem tűnő 2-3-4.000 Ft-os havidíj 10 éves távlatban? Igen, az összeg megközelítheti az 500.000 Ft-ot és a beépítéskor fizetendő összeg még hozzáadódik. A legnagyobb kérdés, és sokan bele sem gondolnak, hogy Önnek, mint magánembernek szüksége van-e egy olyan szolgáltatásra, amit a havidíjas szolgáltatások kínálnak, Pl: elektronikus menetlevél és távfelügyelet? Erről bővebben IDE kattintva tájékozódhat. Vagy belekalkulálta azt, hogy esetleg egy diszpécser pontos rálátással bír arra (ha akar), hogy Ön merre jár és mi a napi rutinja, vagy talán a leglényegesebbre, hogy mi NEM a napi rutinja…?
  4. Beavatkozik az autó villamos rendszerébe?: A “hagyományos” villamossági felépítésű autóknál szinte mindegy, bár azoknál is elmondható, hogy egyre inkább nem előnyös az, amikor egy külső eszköz beavatkozik a gyári rendszerbe. Az újkor autóinál, azaz a Hybrideknél, a teljesen elektromos, vagy a Joystick váltós autóknál egyáltalán nem mindegy és egyre inkább nem lesz mindegy! Villamossági anomáliák sora és sárgán világító, a szerviznek csak megoldhatatlan problémát okozó hibakódüzenetek megjelenése küszöbölhető ki, amennyiben a védelmi megoldás NEM avatkozik be az autó villamos hálózatába.
  5. Van kisugárzott, azaz másolható kódja?: Nem gondolom, hogy ezt különösebben magyarázni kellene és arról sem kell sokat írni, hogy melyik az előnyösebb.
  6. Teljes, vagy csak Félmegoldás a Hybrid, Elektromos és Joystick váltós autóknál?: Teljes megoldás az, amikor az autó ott marad, ahol hagytuk és nem abban bízunk, hogy majd megtaláljuk egy beépített jeladó segítségével, vagy abban, hogy majd úgyis jelez a telefon, amikor lopási kísérlet van! Amikor a benzines és a villamos hajtás önállóan IS képes az autó mozgatására, akkor nagy kérdés merül fel, MIT TILTSUNK le és mibe avatkozzunk be? Ezek a rendszerek az autóban egységet alkotnak és egymásra hatással vannak. Félmegoldás az, amikor valamibe beavatkozunk, de a másik hajtási megoldással nyugodtan el tudnak menni akár 2-3 Km-t is az autóval. Sokaknak arról sincs tudomása és ez biztonsági kérdés, hogy az ilyen jellegű autójában az indítástiltás “egyik” formája sincs bekötve, mert a beszerelő félt a rendszerbe történő beavatkozástól, ami szintén félmegoldás. Azaz az autó semmiféle konkrét indítástiltással sem rendelkezik, csak “visít”, ha kinyitják az ajtaját, vagy a csomagterét. A teljesen elektromos hajtású autók blokkolása nem feltételezne mást, minthogy az ezt végrehajtó szakember legalább ugyanúgy tisztában van az autó rendszerének összefüggéseivel, mint az autót tervező mérnök! Ez nagy kihívás, de inkább a lehetetlen kategóriába tartozik. Ezért az, hogy a teljesen elektromos hajtású autókat megfelelő szakmaisággal blokkolják, az egyre inkább lehetetlen, vagy as már említett villamossági anomáliákhoz és a megfejthetetlen hibakódokhoz vezet.

 

Van még néhány és fontos kritérium, amiket szintén érdemes figyelembe venni.

Mechanikus, vagy Elektronikus védelem?: A mechanikus védelmek, a váltózár és a Diamond Block kormányoszlop-zár kizárólag figyelemfelkeltő és hatalmas zajterheléssel járó megoldásokkal (flex, fúró, véső, kalapács) hatástalaníthatók, melyek azonnal felhívják a környezet figyelmét, míg az elektronikus megoldások egy számítógép segítségével akár csendben is kiiktathatók. Ezen megoldások sem jelentenek feltétlen és 100%-os sikert a hatástalanításra, hisz az általunk gyártott váltózárakban és kormányoszlop-zárakban a 24db edzett acélcsappal ellátott svájci (KABA) biztonsági zárbetét a felelős a tökéletes biztonságért. Amennyiben van ideje és kíváncsi rá, IDE kattintva nézze meg a KABA zár nyúzópróbáját.

Beszerelési idő: Igaz, nincs nagy jelentősége, de azt azért meg kell jegyezni, hogy egy nagyon “elkapkodott” beszerelés hagyhat maga mögött akár biztonsági kockázatot és hibalehetőséget.

 

Amennyiben kérdése lenne és ezekről szeretne informálódni, úgy keressen bizalommal.

Hívás +36 20 933 7705

 

Sky Info Kft és csapata.