A váltózár beszerelése ügyfeleink visszajelzéséből eredően nem tartozik az egyszerű feladatok közé. Igen, ügyfeleink visszajelzése alapján. Nálunk akár megvárható és megnézhető a váltózár beszerelése. Ez a vélemény nem csak annak tudható be, hogy valóban nem egyszerű feladat, hanem annak is, hogy a márkaszervizek nem engednek betekintést az autó javítási fázisaiba. Akinek nincsenek saját „autójavító” tapasztalatai, az ritkán lát manapság szétszedett gépkocsit. Legyen az a beszerelés bármely variációja, úgy tűnik, hogy értékelhető tudásnak tartják mindazon információk összességét, melyek a váltózár beszerelés alapjait adják. Sok esetben autóriasztót is szerelünk a váltózár mellé, vagy esetleg kormányoszlop-zárat. Ezeket a folyamatokat már nem várják meg ügyfeleink, hisz az egész műszakos elfoglaltság. Emiatt arról nincs véleményük, pedig mindkettő legalább ugyanannyira nagy összeszedettséget és szaktudást igényel…SŐT!
Egy váltózár beszerelés normál esetben 1.5-2 óra időtartamot vesz igénybe és a váltózár a jobboldalról lesz kezelhető. Ez az ideális és leggyakoribb kivitelezési forma, hisz az esetek 95%-a ilyen megoldást tartalmaz. Sokan úgy válik, hogy ez a legkényelmesebb kezelési elhelyezkedés.
Azonban vannak ettől eltérő, azaz speciális esetek.
Baloldalról kezelhető váltózár:
Az autógyártók törekszenek az autó összetevőinek uniformizálására. Számukra egyáltalán nem mindegy, hogy milyen logisztikai terhet tesznek a saját vállukra egy adott modell alkatrész-összességének tekintetében. Nagy valószínűséggel a lámpakapcsoló minden azonos modellben ugyanolyan. Arra is nagy az esély, hogy az ülések is egyformák minden Pl: VW Golf-ban. Egy adott modell különféle motorral és felszereltségi szinttel rendelkező példányai is az esetek túlnyomó részében nagyszámú azonos alkatrésszel rendelkeznek. Ez azonban a mi területünket, azaz a váltózár beszerelést érintő váltókulisszát tekintve nincs minden esetben így. Igaz, a modell ugyanaz, de lehet hogy 5 sebességes, de lehet, hogy hat. Az sem kizárt, hogy sem 5, sem 6, hanem automata. Itt, más és más váltók tartoznak az adott autóhoz. Lehet, hogy az 5sebességeshez egy 999 Cm3-es három hengeres motor tartozik, míg a hatsebességeshez, vagy az automatához egy hathengeres erőgép.
Ezekben az esetekben az autógyártók sem mindig képesek az uniformizálásra. Amennyiben egy másik váltóhoz elengedhetetlen egy másik féle váltókulissza, akkor nincs mit tenni. Ezekben az esetekben fordul elő, hogy egy normál váltókulisszától eltérő megoldások születnek. Nekünk, a váltózár gyártónak illetve váltózár beszerelőnek ezen esetek néhány százalékánál előfordul, hogy nem lehetséges megoldani a jobb, csak a baloldali zárkiállást. Ez nem jelent sem a termékminőség sem a biztonság tekintetében kompromisszumot. Csak egy szimpla rácsodálkozást szoktunk megfigyelni az ügyfél részéről, hisz nagyon kevesen tapasztálták meg a váltózár kezelésének ezt a formáját. Nekünk gyártóknak, a váltózár tervezésekor kell egy kicsit „másként” gondolkodnunk. Ezek az esetek ha nem is speciálisak, de mindenképp egyedi megoldásokat kívánó esetek.
Fentről kezelhető váltózár:
A Diamond Lock váltózár tervezésekor ezt a megoldást csak akkor vesszük elő, ha minden kötél szakadt. Nem az az oka, hogy a fentről kezelhető váltózár kevésbé lenne biztonságos, de tartóssága illetve a zárbetét hosszútávú hibamentes működése a felhasználó kezében van. Ennek nem más az oka, minthogy ez a zárkiállás teszi lehetővé a legkönnyebben, hogy a zárbetétbe bármiféle szilárd, vagy folyékony halmazállapotú „dolog” kerüljön. Az alábbi képen is jól látható, hogy a zár milyen sebezhető helyen van az elszennyeződés tekintetében. Soha nem felejtjük el erről ügyfeleinket tájékoztatni és megfontoltságuknak illetve felelősségteljes felhasználói viselkedésüknek köszönhetően igen ritkán jönnek vissza szervizünkbe ezek a váltózárak a zárbetét kitisztítása miatt.
Nem csak a kezelés mikéntjének tekintetében, hanem a váltózár beszerelés gyakorlati részében és annak eszközigényében is jelentős eltérések vannak.
A ma autójában, amennyiben még tartalmaz fizikai sebességváltót, úgy az esetek túlnyomó részében szerelőakna illetve rámpa segítsége nélkül, egyszerű műhelykörülmények között elvégezhető a váltózár beszerelése. Azonban itt is vannak kivételek.
Emelő, vagy rámpa segítségével beszerelhető váltózár:
Amennyiben olyan esetben kell a váltást lehetetlenné tenni, amikor a váltórudazat a kardánalagútban, azaz az autón kívül fut, ott nincs más lehetőség, mint a reteszelő tüskét az autón kívülre juttatni. Ott egy, a váltórúdra erősített hüvelybe zárva akadályozza meg a váltórudazat mozgását a váltózár bezárt állapotában.
Ez az a beszerelési forma, amit a normál esetben „kiszálló”, akár az Ön munkahelyi parkolójában is váltózár szerelést vállaló, de műhelyjel nem rendelkező szerelők nem vállalnak el. Ez egy hosszabb és mint előzőleg is említetten, emelőt vagy rámpát és az esetek túlnyomó részében akár egy segítséget is igénylő váltózár beszerelések.
Itt már nem elég a 1,2-2 óra, itt az esetek túlnyomó részében 4 órát is igénybe vehet a váltózár beszerelése. Itt nem a váltózár kulissza adja a váltózár rögzítési pontjait, hanem közvetlenül a karosszéria. Ezekben az esetekben 10-es, vagy 12-es kapupántcsavarokkal történik a váltózár rögzítése, természetesen szakadófejű csavarokkal. Ezek minden szerelési formátum elengedhetetlen kellékei, mert a biztonság szolgálatában állnak.
Egyedi váltózár:
Számunkra megnyugtató, hogy sokan átlátják a mechanikus védelem lényegét és áthatolhatóságának nehézségét. Ezt bizonyítja az, hogy előfordul az is, hogy valaki egy „ritka”, pár példányban előforduló autónál ragaszkodik ahhoz, hogy váltózár legyen beszerelve. Ezekben az esetekben nincs polcról levehető sorozatgyártott darab. Amennyiben lehetőség van rá, ilyenkor egyedi váltózárakat készítünk. A folyamat szinte pontosan megegyezik egy nullszériás új váltózár fejlesztésével. Egy egész műszakot vesz igénybe és csak azok a műveletek hiányoznak a folyamatból, amiktől a későbbiekben sorozatgyártható lenne. Az egyedi váltózárnak a lényegesen több befektetett energia miatt az ára is eltér a normál áraktól.
Tekintse meg egy váltózár beszerelés lépéseit képekben és videoval is IDE kattintva.
Tudjon meg rólunk többet illetve ismerje meg behatóbban a Diamond Lock váltózárat. Amennyiben Hybrid, elektromos, vagy Joystick váltós autója van, úgy a speciálisan ezen autók lopás elleni védelmére kifejlesztett Diamond Block zárról is informálódjon.
Tekintse meg, ahogy a Diamond Lock váltózárban alkalmazott svájci (KABA) zárbetétet nyúzzák, illetve tekintsem meg a zárbetétet gyártó cég weboldalát.
Megtisztelő figyelmét köszönjük!
A Diamond Lock csapata.